istočno bojište

Krimski most više nije prava meta, evo kako Ukrajina može otežati rusku opskrbu

08.05.2024 u 10:05

Bionic
Reading

Rusija je prestala koristiti Krimski most (Kerčki most) za opskrbu svojih trupa u istočnoj Ukrajini, već koristi kopnene rute nakon učestalih ukrajinskih napada na njega

Analiza satelitskih snimaka pokazuje da most, koji je Rusija izgradila nakon pripajanja Krima 2014., nema gotovo nikakvog prometa i stoga možda više ne predstavlja učinkovitu vojnu metu za ukrajinske trupe koje nemaju dovoljno streljiva, prema analitičarima Molfara, najveće ukrajinske privatne obavještajne agencije. Slike koje su snimili satelitski stručnjaci Maxara – koje je Molfar analizirao i podijelio s The Independentom – pokazuju da gotovo nijedan vojni teretni vlak nije vozio željezničkom linijom mosta u više od tri mjeseca. U tom razdoblju samo jedan ruski teretni vlak koji je prevozio oko 55 vagona goriva viđen je kako ga prelazi 29. veljače, piše Independent.

Prema Molfaru, u ožujku ili travnju nije bilo pomicanja ruskih vojnih sredstava na mostu. Agencija, sa sjedištem u Dnjepru, koristila je kombinaciju Maxarovih slika, brojenja vagona i identifikacije tereta za svoju analizu. Ruska upotreba mosta značajno se smanjila otkako ga je Ukrajina napala dronovima 17. srpnja 2023. i digla u zrak dio kolnika i željezničke pruge, navodi se u analizi. Nakon napada, u kojem je ubijen par i ozlijeđena njihova kći, ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski nazvao je Krimski most 'legitimnom vojnom metom', tvrdeći da, povezujući Rusiju s Krimom, 'donosi rat, a ne mir' i da mora biti neutraliziran.

  • +19
Napad na Krimski most u srpnju 2023. Izvor: Profimedia / Autor: east2west news / WillWest News / Profimedia

'Ovo je ruta koja se koristi za punjenje rata streljivom, što se svakodnevno radi, čime se militarizira poluotok Krim', rekao je tada Zelenski. Ukrajina je ranije napala most, koji se proteže 19 kilometara, detonirajući kamion natovaren eksplozivom na njemu. U tom napadu u listopadu 2022. ubijene su četiri osobe. U kolovozu prošle godine Kijev je ispalio tri projektila da bi ga srušio, ali ih je presrela ruska protuzračna obrana.

Prije napada 17. srpnja, Rusija je upravljala s više od 40 vlakova koji su prevozili oružje preko mosta svaki dan, prema Vasilju Maliuku, šefu ukrajinske sigurnosne službe. Promet je sada smanjen na samo četiri putnička vlaka i teretni vlak za opću robu dnevno, rekao je Maliuk. Odluka o prestanku korištenja Krimskog mosta za opskrbu ruskih snaga korespondirala je s porastom teretnog prometa preko Tamana u regiji Rostov, rekao je izvršni direktor Molfara Artem Starosiek za The Independent.

  • +14
Napad na Krimski most u listopadu 2022. Izvor: Društvene mreže / Autor: Društvene mreže

Kijev bi sada svoju pozornost trebao usmjeriti na Melitopolj, Berdjansk i Mariupolj, gdje Rusija polaže nove željezničke linije da bi povezala te okupirane ukrajinske regije s Krimom i kopnenom Rusijom, rekao je Starosiek. Novu željezničku liniju, koja ide od Akimivke u gradu Melitopolju i proteže se do Berdjanska i Mariupolja prije nego što stigne do Rostova u Rusiji, ruske će snage vjerojatno koristiti za novu ofenzivu, za koju se očekuje da će započeti ovog ljeta.

Ruta, koja uključuje 63 kilometra nove pruge i oko 140 kilometara obnovljene, testirana je prvim teretnim vlakom u ožujku, rekao je Molfar. Očekuje se da će biti dovršena do kraja godine, s punom mrežom koja će povezivati više područja anektirane regije Doneck. Starosiek je sugerirao da bi Ukrajina mogla imati koristi od usmjeravanja na te kopnene rute umjesto da troši svoje resurse na Krimski most.

  • +13
Krimski most i njegova izgradnja Izvor: EPA / Autor: ALEXEY NIKOLSKY / SPUTNIK / KREM

'Upravo su te staze trenutno ozbiljnija prijetnja od nefunkcionalne željezničke trase Krimskog mosta. Zapadna pomoć također bi trebala biti isporučena na način na koji može pokriti potrebe Ukrajine tako da cilja na ta aktivna ruska žarišta streljiva', rekao je.